2019 was een turbulent jaar voor mij. Turbulent in mijn werk als ook in mijn privéleven. Die turbulentie begon in maart met het plotseling overlijden van mijn schoonmoeder, wat een enorme impact zou hebben op mijn relatie. Daarnaast liep mijn eigen business niet zoals gewenst en was er gerommel in ons bedrijf in Nederland. Ik ben blij dat het jaar erop zit. De rust is wedergekeerd op alle gebieden, morgen begint mijn welverdiende vakantie. Ieder jaar probeer ik terug te kijken op wat ik allemaal heb gedaan en heb bereikt. Ik wil niet zomaar doorsjezen naar een nieuw jaar. Mijn terugblik deel ik graag met je in deze brief.

Wat heb ik gedaan het afgelopen jaar en waar ben ik trots op?

Dat was de eerste vraag die ik mezelf afgelopen week stelde. Ik wilde er niet de hele dag over doen om deze vraag te beantwoorden, nog 1.000 andere dingen te doen voor dé vakantie, en besloot om 20 minuten te plannen om mijn jaaragenda terug te kijken en in de flow te gaan schrijven. Dus niet te veel nadenken maar veelal opschrijven wat in me op kwam. Ik deel mijn trotse momenten hier met jou. Die momenten hebben vooral te maken met niet opgeven maar juist altijd doorgaan. Ik hoop dat je uit mijn trotse momenten inspiratie haalt, juist als het een keer tegen zit. Wat iedereen heeft!

Ik ben trots op…

1. mijn Teamcoachen Exclusief programma dat gestart is in mei. Begin dit jaar raakte ik behoorlijk in paniek toen ik merkte dat het jaartraject wat ik bedacht had niet goed verkocht. Ik leerde om hulp te vragen en heb samen met mijn partner aan een nieuw aanbod gewerkt. Én met succes. We startten in mei met een fantastische groep bestaande uit acht senior consultant en leiders.
  2. elke deelnemer die mee gedaan heeft aan Leer Teamcoachen. In 2019 heb ik 60 teamcoaches mogen opleiden waarvan velen prachtige resultaten hebben gehaald. Te veel om hier op te noemen! Kijk hier als je nieuwsgierig bent naar hun verhalen.
  3. de twee reizen die ik naar Amerika heb gemaakt voor mijn opleiding. De laatste keer heb ik een oud patroon van mezelf doorbroken op het gebied van leiderschap pakken in een groep. Waar ik eerst in een bepaalde context de mensen om me heen interpreteerde als beter en slimmer dan ik, maak ik me nu niet langer klein. Met als effect dat ik me nog vrijer voel en mijn teaminterventies nog beter toepas.
  4. de Teamcoachen Exclusief retreat op Ibiza in mei, gemiddeld geëvalueerd met een score van 9.5! Het bleek een enorm succesvol eerste Teamcoachen Exclusief retreat. Het was beyond and mindblowing, een onvergetelijke week. Daar ben ik enorm dankbaar voor. Wil jij volgend jaar mee? Er zijn nog 2 plaatsen beschikbaar tegen gereduceerd tarief voor mei 2020! Kijk hier voor meer informatie.
  5. dat ik mijn online business on hold heb gezet. Ja je leest het goed. In april van 2019 besloot ik om mijn online marketing trein stop te zetten. Zonder te kunnen bedenken wat de consequentie zou zijn. Ik was niet meer tevreden over de manier waarop ik mijn programma’s en content aanbood en ik vond mijn vaste lasten te hoog. Daarbij wilde ik meer “op de vloer staan” dan achter de laptop zitten en me bezig houden met online marketing & businessmodellen. Soms moet je ergens mee stoppen als het niet werkt. Zeker als je tegen de stroom in aan het zwemmen bent en je intuïtie je vertelt dat het niet meer werkt. Zo werkt het in ieder geval voor mij. De grap is dat ik er in bedrijfsresultaat niet op achteruit ben gegaan en dat ik een hele nieuwe visie en plan van aanpak heb klaarliggen voor 2020. Iets on hold zetten en een stap terug doen is dus niet hetzelfde als opgeven.
  6. dat ik in de zomer ben ingesprongen in ons familiebedrijf Echt Ierland. Met de ambitie om meer op de vloer te staan, kreeg ik de kans om meteen in actie te komen. Er was onrust in het bedrijf en we besloten dat ik zelf de leiding in ons team moest pakken i.p.v. de adviserende rol te vervullen die ik tot dan toe had. Tot grote tevredenheid van mijn partner, Ivo. We zijn de afgelopen jaren namelijk zo hard gegroeid, dat hij mijn expertise nodig had. Ik wist al dat veranderprocessen turbulent zijn en dat we niet alles in één keer konden oplossen. Maar ik wist ook dat wanneer ik vast zou houden aan mijn visie en aanpak, er rust in de tent zou komen. Die rust is er nu en het team draait weer als nooit tevoren. We eindigen het jaar met een mooi resultaat en de aanvragen voor volgend jaar komen weer binnen. Door zelf leiding te geven weet ik nu zeker dat mijn teamaanpak ook werkt vanuit die positie.
  7. de samenwerking met Cecilia Duberg. Het event ‘Leiderschap in teams’ op 9 november 2019 was een hit! Ik ben trots op deze samenwerking, dat ik mijn talk in het Engels heb gedaan en dat er 60 vrouwen zijn gekomen die meer dan tevreden de deur uitgingen. Bekijk hier de reacties van collega coaches Ninke van der Leck en Nicole Offenberg.
  8. dat ik nu hardop durf te zeggen: ‘ik ben een teamcoach die teamcoaches en leiders opleid en ik ben geen ondernemer’. Hiermee beantwoord ik eindelijk de vraag die een bekende businesscoach mij ooit stelde; Floor, ben jij eigenlijk een echte ondernemer of ben jij een echte coach? Wat ik zeg is, dat ik minder hard zal werken om een succesvolle ondernemer te zijn en dat ik veel marketingstrategieën en businesscoaches links laat liggen. Ik geloof dat, hoe beter ik word in mijn vak, hoe leuker en uitdagender de klanten zijn die ik aantrek. Ik volg mijn eigen pad en gutfeeling.

‘Wat zijn jouw doelen en uitdagingen voor 2020?’

‘Schrijf het antwoord in 10 minuten op. Niet te lang over nadenken, gewoon opschrijven wat het eerste in je opkomt’;  deze opdracht gaf ik aan mezelf. Met als reden dat ik geen tijd wilde besteden aan lange verhalen en vage plannen. Ik weet immers al heel helder wat ik wil in 2020.

In 2020 ga ik…

• een boek schrijven.
  • de contentmarketing van mijn bedrijf efficiënt inrichten, zodat ik jou weer fris & fruitig kan inspireren met theorie, tips & tools op het gebied van Teamcoachen en Leiderschap in Teams.
  • Teamcoachen Exclusief programma starten met een nieuwe gave groep. Klik hier als je mee wilt doen of meer info wilt.
  • de online deuren van Leer Teamcoachen in september groots openen.
  • meer op de vloer staan en dus meer trainingen geven en teamsessies begeleiden welke al geboekt staan.
  • mij focussen op de certificering van mijn (10 jaar durende) opleiding.
  • meer rust pakken en gestructureerd werken. Het is heerlijk te melden dat bij ik bij dit laatste punt de perfecte ondersteuning heb gevonden!

Dit was mijn jaaroverzicht en een vooruitblik op het jaar 2020.

Ik ben erg benieuwd naar jouw terug -en- vooruit blik. Waar ben je trots op? Wat zijn jouw doelen voor 2020? Laat je het mij alsjeblieft weten hieronder in de comments?

Tot slot wil ik jou uit het diepste van mijn hart bedanken. Dankjewel dat je mij volgt. Het is mijn grote verlangen om volgend jaar wederom waardevolle content met je te delen, want het is nog steeds een feit: er is meer LICHT IN TEAMS nodig. Er zijn nog steeds te hoge verzuimcijfers in Nederland. Aantallen mensen dat in een conflict zit of gepest wordt is belachelijk hoog en er is te vaak ‘gedoe’ daar waar mensen samenwerken.

Jij bent dus heel hard nodig om dat LICHT te helpen laten schijnen door middel van goede teamcoach & leiderschapsinterventies. Laten we het samen doen.

Ik wens je enorm fijne feestdagen en een heel gezond en gelukkig 2020.

Tot volgend jaar!

Liefs,

Floor

Loesje zegt: Waarom moeilijk doen, als het samen kan? Samenwerken is leuk, maar het is ook vaak best moeilijk. Hoe fijn is het als het team wordt begeleid, en het proces soepel verloopt, waarbij ruimte is voor het verschil en het gezamenlijke succes bovenaan staat? Als programma manager op het gebied van bouw, innovatie en duurzaamheid ben ik altijd bezig geweest met samenwerking en groepsdynamica. Omdat ik geloof in de nieuwe manier van werken, waar we vaker in verschillende samenstellingen werken aan maatschappelijke thema’s, wilde ik meer doen met teamcoachen. Door het volgen van het programma ‘Leer Teamcoachen’ is mijn ervaring verrijkt met kennis, inzicht en frisse energie voor meer lucht in teams. Ik merk nu al meer succes en resultaat bij mijn klanten door beter stil te staan bij het proces én de samenwerking náást al de inhoudelijke opgaven. Het zorgt voor meer werkplezier en dat willen we toch allemaal?! Als sociaal ingenieur (beelddenker) sluit dit programma erg aan op mijn manier van leren. Door het gebruik van verschillende leerstijlen, veel interactie en dynamiek vanuit de praktijk (door en voor de deelnemers via de Facebook-groep en regelmatige webinars inclusief live coaching van Floor), maar vooral door het te ervaren.. Te ervaren wat er bij jezelf gebeurt bij het vormen van een (leer)groep en dat met elkaar te delen. En door te zien en kijken hoe Floor dat begeleidt; Practise what you preach. Een mooi voorbeeld dat doet volgen, en het waard is om dat te doen!

Jetske Thielen

Duurzaam Vlechtwerk