Voor je verder leest wil ik je vragen om eerst even echt na te denken over de volgende vraag: wat is de allerbelangrijkste en meest krachtige vraag die een trainer of coach kan stellen, een vraag die je dus zeker in je repertoire moet hebben…?

Wat gebeurt er nu?

Dat is de vraag die je op elk moment van elke sessie paraat moet hebben. Naast alle andere tools, alle voorbereiding, en oefeningen die je had bedacht te gaan doen.
Je moet in staat zijn om alles aan de kant te gooien en te vragen: wat gebeurt er nu?

Er is haast geen krachtiger middel om een groep bewust te laten worden van de patronen die er zijn, ze bewust te maken van wat er gebeurt binnen de groep. Daardoor is het ook een zeer effectief middel om de groep zelf initiatief te laten nemen en ineffectieve patronen te doorbreken.

Wat gebeurt er nu?

Ik hoop dat je hem durft te stellen, dat je op deze manier de groep gaat laten werken, ze bewust maakt van de patronen. En nadat je hebt gevraagd: wat gebeurt er? Bijvoorbeeld als iedereen door elkaar aan het praten was of als je de hele tijd ‘ja maar’ hoort, vraag dan: en wat is het effect daarvan? En vervolgens de vraag: willen jullie het zo of willen jullie het anders? En als men het liever anders heeft stel dan de vraag: hoé kan het anders?
Op deze manier werk je helemaal in het hier en nu, je coacht terwijl je de groep zelf laat werken.

Dus lieve collega’s ga allemaal lekker coachen en gebruik de vraag: wat gebeurt er nu? Laat mij en iedereen hier weten wat er gebeurde toen je op deze manier intervenieerde. Want ik wil ECHT graag weten hoe het is gegaan en wat het je opleverde. Met z’n allen leren we van elkaar, dus wel doen he!

Luister je liever alleen naar mijn stem? Luister dan hier naar mijn vlog.

Liefs en tot volgende week,

Floor

Ps. Dinsdag 22 mei geef ik om 20.30 uur een online training; Leer teamcoachen, super tof als je je inschrijft en meedoet! Lukt het je niet om dan te kijken maar wil je dat wel, schrijf je dan alsnog in en ik stuur je de opname per mail! Klik hier om je in te schrijven.